Termenul „metavers” este o combinație între „meta” și „univers”. Este folosit în primul rând pentru a se referi la o viitoare iterație anticipată a internetului, care este adesea salutată ca Web 3.0. Această evoluție a internetului este de așteptat să vadă creșterea mediilor online 3-D sau virtual integrate care oferă utilizatorilor acces la realitatea virtuală și la experiențe de realitate augmentată.

Metaversul se referă atât la platformele digitale integrate actuale, cât și viitoare, concentrate pe realitatea virtuală și augmentată. Este larg popularizat ca următoarea frontieră a internetului și văzută ca o oportunitate financiară și de afaceri semnificativă pentru industria tehnologiei și alte sectoare.

În viziunea metaversului articulată de companiile de socializare și tehnologie, dispozitive precum căștile de realitate virtuală, ochelarii digitali, smartphone-urile și alte dispozitive vor permite utilizatorilor accesul la medii 3-D virtuale sau de realitate augmentată unde pot lucra, se pot conecta cu prietenii, desfășurați afaceri, vizitați locații îndepărtate și accesați oportunități educaționale, toate într-un mediu mediat de tehnologie în moduri noi și captivante.

Metaversul nu este doar un tip de experiență. În schimb, se referă la un continuum de experiențe digitale imersive care vor fi disponibile utilizatorilor în viitor și care le va permite să se angajeze într-o serie de activități diferite în spații complet digitale. Acest lucru ar putea însemna participarea la un joc multiplayer de realitate virtuală masiv accesat printr-o cască VR sau experimentarea unor spații digitale și fizice integrate, cum ar fi conținutul digital imersiv specific locației de la utilizatorii de afaceri care vizitează ochelari digitali sau smartphone-uri.

Prin urmare, metaversul nu este un spațiu digital, ci o serie de spații digitale și experiențe create în prezent de companii pentru a oferi experiențe digitale mai realiste și mai imersive. Tehnologia are o serie de funcționalități potențiale de la platforme de colaborare cu realitate augmentată care pot permite o mai bună colaborare și integrare la platforme de productivitate de lucru pentru echipele de la distanță care ar putea, de exemplu, să permită agenților imobiliari să găzduiască tururi virtuale de acasă.

În prezent, unele aspecte ale metaversului sunt integrate în jocurile video existente pe internet, cum ar fi Second Life, Minecraft și Fortnite. Aceste jocuri oferă experiențe sociale și virtuale captivante, care au o lume virtuală persistentă în care jucătorii din întreaga lume se pot implica simultan. Deși nu este sinonim cu realitatea virtuală, metaversul va oferi mai mult din acest tip de experiență de realitate virtuală.