NFT: Vânzările cresc – proprietatea rămâne foarte concentrată

Într-un raport publicat de Moonstream, care a analizat tranzacțiile pe blockchainul Ethereum între Aprilie și Septembrie, s-a descoperit că există o mare inegalitate pe piața Ethereum NFT

CryptoPunk # 7804 & 9998, BoredApeYachtClub #8585 & 8191 | DappRadar

Volumele de tranzacționare ale mai multor colecții majore NFT au explodat în acest an.

În 26 Octombrie, un NFT Bored Ape Yacht Club a fost vândut pentru suma de $3,4 milioane, prin intermediul platformei Sotheby’s Metaverse. În aceeași zi, o colecție de 101 Bored Apes a fost vândută pentru suma de $24,39 milioane.

Colecția Bored Ape Yacht Club, lansată în Aprilie 2021, a acumulat aproape $1 miliard în vânzări totale în acest an – potrivit DappRadar.

Este condusă piața NFT-urilor de hype?

În Aprilie, blogul de data science Artnome a evidențiat corelația dintre numărul de vizionări ale colecțiilor înregistrate pe platformă și prețul de vânzare al unui NFT. Autorii au concluzionat că numărul de vizualizări ale colecțiilor este corelat cu un preț de vânzare mai mare.

Vizualizări în medie vs Prețul mediu de vânzare
Vizualizări în medie vs Prețul mediu de vânzare | Artnome

Au existat două creșteri majore pe piața NFT-urilor în acest an, care au coincis și cu o creștere a termenului de căutare NFT pe Google. Prima creștere a avut loc atunci când colecția artistului Beeple, intitulată Everydays: The First 5,000 Days, a fost vândută pentru $69 milioane. Everydays: The First 5,000 Days a fost primul NFT care a fost licitat la o mare casă de licitații, iar hype-ul a continuat să crească. Volumul total lunar al vânzărilor pe piața de artă a NFT-urilor a crescut de la $32 milioane la 1 Martie până la $83 milioane în data de 1 Aprilie.

Căutările termenului NFT pe Google Trends vs Numărul vânzărilor de NFT | Rufus Talk Podcast

Apogeul termenului de căutare NFT a coincis cu momentul în care două dintre cele mai populare colecții generate de AI, CryptoPunks și Bored Ape Yacht Club, au început să domine piața crypto-artei.

Proprietatea concentrată a NFT-urilor

Într-un articol de opinie publicat de New York Times, Albert-László Barabási, profesor și director al Centrului de Cercetare a Rețelelor Complexe al Universității Northeastern, a analizat tranzacțiile care au avut loc pe platforma NFT SuperRare.

Clustere colorate reprezintă operele de artă cumpărate de către 4 investitori. @momuscollection (albastru închis, stânga), @0x123456789 (roz, sus), @thedruid (albastru deschis, sus în dreapta), și @ethsquiat( galben, dreapta)

În analiză, Barabási a examinat numărul tranzacțiilor al NFT-urilor deținute în comun de către colecționarii platformei. El a definit NFT-urile de artă deținute în comun drept NFT-uri de artă care au fost cumpărate și vândute între mai mulți colecționari pe platforma SuperRare. El a analizat fiecare operă de artă ca un nod într-o rețea de tranzacții între colecționarii SuperRare înregistrați, pentru a vedea de câte ori a fost cumpărat același NFT de diferiți colecționari.

Raționamentul său a fost că colecționarii de artă colectează și comercializează de obicei un tip de artă, fie că este vorba despre un anumit artist, stil, gen sau mediu. Prin urmare, el a emis ipoteza că doar un grup mic de colecționari au făcut achiziții de NFT-uri de ultima generație.

După cum se dovedește, a avut dreptate. Barabási a constatat că un grup de patru colecționari dețineau majoritatea lucrărilor, cu doar trei grade de separare între oricare dintre ele și cele 16,000 de opere de artă pe care le-au adunat.

Într-un raport publicat de firma crypto-analitică Moonstream, care a analizat tranzacțiile pe blockchainul Ethereum între Aprilie și sfârșitul lunii Septembrie, s-a descoperit că există o mare inegalitate pe piața Ethereum, primii 16,71% dintre proprietarii de NFT controlează 80,98% din total.

Raportul a mai descoperit că 83,29% dintre adresele care și-au asumat dreptul de proprietate asupra unui NFT au făcut acest lucru pentru mai puțin de 10 Ether.

Chiar dacă datele Moonstream a analizat piața NFT mai largă, par să susțină analiza lui Barabási conform căreia există un club mic și strâns de balene care dețin majoritatea NFT-urilor.

Într-un sondaj realizat de The Harris Poll și Adweek, 40% dintre cei 1,088 de participanți chestionați au declarat că sunt familiarizați cu NFT-urile și 81% au spus că sunt la curent cu această tehnologie.

În general nu mulți americani au adoptat NFT-urile – doar 12% dintre respondenți au spus că au investit în obiectele de colecție digitale. Printre mileniali, acest număr este puțin mai mare: 27% au spus că investesc în prezent în NFT. Milenialii sunt, de asemenea, cea mai probabilă cohortă care va investi în crypto-monede cu 37% – potrivit sondajului.

Pe lângă pandemie, raportul a evidențiat doi factori importanți care au alimentat proliferarea pieței crypto-artei în 2021. În primul rând, Christie’s și Sotheby’s, două dintre marile case de licitații, au început să accepte crypto-monede ca modalitate de plată. Utilizarea crypto-monedelor ca modalitate de plată a reprezentat o posibilitate pentru cele două case de licitații de a atrage investitorii crypto.

În al doilea rând, NFT-urile oferă artiștilor un registru public care creează dovezi de proprietate și autenticitate pentru lucrările lor. Pe lângă protecția împotriva furtului și contrafacerii, acest lucru le permite artiștilor să colecteze drepturi de autor pe piața secundară a NFT-urilor.

Va deveni arta digitală mainstream?

Top 10 cele mai scumpe NFT-uri vândute în Octombrie | DappRadar

Pedro Herrera, senior blockchain analyst la DappRadar, a spus: 

Este important să trasăm linii între diferitele tipuri de NFT-uri. Sigur, un CryptoPunk este acum echivalentul unui Picasso. Prin urmare, este în afara posibilității financiare a majorității oamenilor. Cu toate acestea, colecții noi și interesante, cu potențialul de a deveni la fel de valoroase precum CryptoPunks, apar zilnic cu prețuri sub $400. Deci, nu aveți nevoie de milioane în portofel pentru a vă implica

Exit mobile version