Ce este realitatea augmentată și ce impact are asupra metaversului?

Realitatea augmentată este una dintre noile tehnologii ce primesc tot mai multă atenție, datorită potențialului pe care îl are de a schimba lumea în care trăim.

Adobestock | Gorodenkoff

Realitatea augmentată poate fi folosită în diferite scopuri, motiv pentru care o mulțime de antreprenori încearcă să o implementeze în propriile afaceri. 

Realitatea augmentată (eng. Augmented reality) sau AR reprezintă o experiență interactivă bazată pe combinarea lumii reale cu elemente din lumea virtuală, astfel creând o lume nouă care este reală și augmentată în același timp.

Această tehnică adaugă alte straturi lumii reale, straturi care vin sub forma unor informații vizuale, auditive și senzoriale pentru a crea o experiență amplificată. Companiile folosesc tehnici de realitate augmentată pentru a-și promova produsele, pentru a colecta date și pentru a lansa campanii de marketing.

În viața de zi cu zi, Pokémon Go este probabil unul dintre cele mai cunoscute exemple de AR.

Pokemon Go este un joc popular pentru dispozitive mobile bazat pe realitatea augmentată | pokemongolive.com
Pokemon Go este un joc popular pentru dispozitive mobile bazat pe realitatea augmentată | pokemongolive.com

Gândiți-vă la un articol de îmbrăcăminte pe care doriți să-l cumpărați – cum ar fi un sacou tricotat pe care nu-l găsiți în magazinele locale – sunteți nevoit să-l cumpărați online. Dar, oare acesta s-ar potrivi stilului vostru? Sau cum ar fi să nu vă placă când îl veți proba? Cu tehnologia AR, puteți încerca acest sacou acasă. În acest mod nu vă pierdeți timpul și nu cheltuiți bani în zadar.

Realitatea augmentată (AR) vs. realitatea virtuală (VR)

Diferența dintre VR și AR constă în faptul că realitatea virtuală este în întregime virtuală și te transpune pe tine, într-o lume simulată, în timp ce, realitatea augmentată doar suprapune elemente virtuale în lumea ta reală. Pentru a utiliza VR-ul ai nevoie de echipament special, de obicei o cască, iar AR-ul poate fi accesat și de pe un smartphone.

AR este practic lumea în care trăim, dar combinată cu anumite elemente create de tehnologie care i se suprapun. Un exemplu grozav de realitate augmentată este aplicația pentru smartphone IKEA Place app, cu ajutorul căreia oricine poate să verifice cum mobila pe care doresc să o cumpere s-ar aranja la ei în casă. 

Un lucru important despre AR este că aproape oricine poate experimenta cu această tehnologie, deoarece tot de ce aveți nevoie este un smartphone. Scopul realității augmentate este de a ușura viața utilizatorilor săi în diverse domenii.

Atât realitatea virtuală, cât și cea augmentată sunt tehnologii esențiale pentru modelarea și accesarea metaversului.

Rolul realității augmentate în metavers 

Metaversul este un univers virtual interconectat ce oferă socializare, jocuri și chiar concerte live – utilizatorii îl pot folosi pentru a-și crea propriile lumi virtuale. Deși poate fi accesat chiar și de pe un browser, experiența este mult mai bună în realitatea virtuală sau în realitatea augmentată.

Chiar dacă nu puteți schimba lumea în care trăiți, realitatea augmentată vă oferă posibilitatea să-i oferiți o dimensiune suplimentară. Folosind imagini, sunete, texte sau chiar date GPS, puteți schimba semnificativ locul în care vă aflați. 

Tehnica AR are un anumit grad de convingere, făcându-vă creierul să creadă că acele elemente există cu adevărat. Acesta fiind momentul definitoriu în care lumea dumneavoastră actuală devine mult mai captivantă. Deci, răspunsul la întrebarea „este metaversul una și aceeași cu realitatea augmentată?” este că… nu este. Metaversul este o lume virtuală pe care o poți încadra în viața ta reală cu ajutorul AR.

La ce să ne așteptăm în viitor?

Viitorul tehnologiei AR este promițător, consumatorii devin tot mai interesați de avantajele pe care le oferă iar antreprenorii au observat o nouă sursă de venituri. Mai multe companii încearcă să ofere soluții AR clienților lor.

În timp ce Meta s-a înclinat mai mult spre VR – prin utilizarea căștilor Oculus – pentru a cufunda utilizatorii în Metaverse, Apple a pariat până acum pe tehnologia AR.

Lansarea unei căști virtuale Apple era programată pentru 2022, însă Bloomberg a raportat pe 14 Ianuarie că există posibilitatea amânării, din cauza provocărilor hardware și software pe care le-au întâmpinat.

Prototipul căștii AR/VR – Apple

Chiar dacă Tim Cook s-a pronunțat în favoarea metaversului, setul cu cască care este în dezvoltare este axat pe jocuri, socializare și consumul de conținut. Până acum, cea mai mare companie din lume după capitalizarea de piață este lăsată în urmă de alți lideri tehnologici – Meta și Microsoft, care au planuri prestabilite de dezvoltare în metavers.

Realitatea augmentată este încă în faza incipientă, dar se dezvoltă foarte rapid și va fi utilizată la scară largă în următorii ani. Piața globală AR urmează să crească în următorii ani, cu o capitalizare estimată de aproape 300 de miliarde de dolari până în 2024.

Cum tehnologiile AR și VR vor fi utilizate până în 2025 | Statista

Care sunt beneficiile realității augmentate?

Unul dintre principalele beneficii ale realității augmentate este că ne poate face viața mult mai ușoară, ajutându-ne în timp real să identificăm anumite elemente sau să vedem diferite informații digitale.

Această tehnologie inovatoare este excelentă pentru integrarea informațiilor digitale – de care aveți nevoie – în mediul dumneavoastră fizic. Puteți vizualiza traseul pe care îl parcurgeți pe jos sau puteți afla toate informațiile despre un produs doar uitându-vă la codul QR. În cazul unei urgențe, dacă niciun medic nu se află prin apropiere această tehnologie ar putea salva o viață.

Teatrul Național din Londra folosește AR pentru a face spectacolele sale accesibile pentru persoanele surde și cu probleme de auz. Când poartă o pereche de ochelari inteligenți, utilizatorii văd o transcriere a dialogului și descrierile sunetului dintr-o performanță afișată pe lentile. 

Proiectul Microsoft Tokyo ajută persoanele cu deficiențe de vedere să „vadă” folosind AR, AI și HoloLens. Dispozitivul poate detecta locația persoanelor în mediul utilizatorului și poate recunoaște fețele, transmițând informațiile către purtător prin audio.

Rolul realității augmentate în educație

Realitatea augmentată este folosită, în special, în comerțul electronic sau în jocuri, însă gândiți-vă și la posibilitățile nesfârșite pe care le oferă în domeniul educației. De exemplu în medicină, rezidenții și chirurgii ar putea folosi tehnologia AR pentru a efectua operații virtuale. Profesioniștii dobândesc experiență practică fără a risca viețile altora.

În al doilea rând, în timpul pandemiei de COVID-19, întâlnirile față în față erau interzise. Agenții imobiliari au găsit în AR o modalitate excelentă de le arăta oamenilor proprietățile ce le au spre vânzare. Când interacțiunile față în față sunt o provocare, AR vă permite să explorați opțiunile unei proprietăți fără a părăsi casa.

Cum pot folosi profesorii realitatea augmentată? Un profesor, poate să îmbunătățească curriculum-ul și le poate oferi copiilor o experiență de studiu valoroasă – prin utilizarea realității augmentate sau a realității mixte, curriculum-ul va deveni mai captivant.

Experiențele interactive îi vor ajuta pe elevi să fie atenți și motivați. Rezultatele elevilor se vor îmbunătăți prin aplicarea tehnologiei realității augmentate și a metaversului. Pentru profesori este important să înțeleagă ce oferă tehnologia realității augmentate pentru a o implementa eficient în propria practică. 

Exit mobile version